Kierunek "Wschód"
Artyku³ "Porozmawiajmy o rolnictwie, w N.P Nr 4 pozytywnie odebrany przez ¶rodowisko ch³opskie wywar³ tak¿e du¿e wra¿enie na przedsiêbiorcach w naszym regionie. Szczególnie zaintrygowa³ wszystkich cytat mówi±cy o kontyngentach eksportowych na rynki wschodnie w perspektywie 10 lat za³atwianych w Brukseli. Wiêkszo¶æ przedsiêbiorców formalnie nie ma nic przeciwko wchodzeniu Polski do Unii Europejskiej i chyba w zwi±zku z tym dzieleniu Polski na regiony, ale nasz region ¶rodkowo wschodni, historycznie i kulturowo nazywany Podlasiem chc± traktowaæ bardziej racjonalnie, zdaj± sobie sprawê, ¿e nie bêd± w ¶rodku Europy, tylko na jej kresach. Po pierwsze dostrzegaj± piln± potrzebê stworzenia w perspektywie (10-30) lat wielkiej metropolii Podlaskiej mog±cej spe³niaæ rolê stolicy tj. miasta 200-300 tysiêcznego w ¶rodku trójk±ta Lublin, Bia³ystok, Warszawa, co mo¿e wypadaæ na Siedlce. Po drugie nie mo¿na dalej dopuszczaæ do oddawania w obce rêce zak³adów przemys³owych dzia³aj±cych na Podlasiu, gdy¿ nie bêdziemy w stanie poprowadziæ stosownej regionalnej polityki gospodarczej. Po trzecie region powinien sobie postawiæ za cel wykszta³cenia skutecznych form samodzielnego udzia³u na rynkach wschodnich. I tutaj padaj± na przyk³ad konkretne propozycje porozumienia z Bia³orusi± i Rosj± celem wybudowania nowoczesnej rafinerii naftowej w okolicach Terespola czy zak³adów przetwórstwa ziemniaków na Podlasiu. Po ostatnich spotkaniach jest wola wspó³dzia³ania dzia³aczy politycznych z ca³ego obszaru wielkiego Podlasia, a spo³eczeñstwo tego regionu utrzyma³o swoist± to¿samo¶æ i wolê jedno¶ci na rzecz zachowania rangi swojego regionu.
Od strony gospodarczej zdecydowana wiêkszo¶æ przedsiêbiorców upatruje swoje powodzenie g³ównie na "wschodzie" nie widz±c szans dla siebie na "zachodzie". Nic dodaæ, nic uj±æ, marsz na wschód, to kierunek dla nas, a chodzi o to, ¿eby¶my ze sob± zabrali ziemniaki, mro¿onki, soki, przetwory, wêdliny, sery, buty, meble, odzie¿ etc, aby za to rozliczyæ siê dostawami ropy, gazu czy normalnie dewizami.
Krajowe statystyki wykazuj±ce du¿e ujemne saldo miêdzy eksportem i importem, potwierdzaj± przy tym do¶æ wysoki poziom w eksporcie artyku³ów spo¿ywczych g³ównie do Rosji, Ukrainy, Litwy. Krótko mówi±c polski eksport na wschód sk³ada siê blisko w 50% z artyku³ów rolno-spo¿ywczych, co dla nas jest jasn± wskazówk± czego w strategii naszego regionu nie mo¿emy zgubiæ, lub zaniechaæ, choæby nam chciano za to zap³aciæ w krótkim okresie czasu ma³o wartymi obiecankami. Oznacza to, ¿e mimo braku od oko³o 10 lat odpowiednich dzia³añ ze strony Rz±du w zakresie gwarancji i ochrony dla polskich eksporterów na Wschodzie to udzia³ tego rynku dla Polski ma zasadnicze znaczenie i przedsiêbiorcy wprost upominaj± siê o du¿e kontrakty miêdzypañstwowe gwarantowane przez Rz±dy, które by³yby realizowane przez do¶wiadczone firmy handlowe i produkcyjne. To jest najbezpieczniejsza dla nich sytuacja, stwierdzaj± po latach samodzielnych wzlotów i upadków na skutek nierzetelno¶ci poszczególnych odbiorców i kontrahentów zza wschodniej granicy.