RTG Sp. z o.o.  
Strona główna | Mapa strony | Dodaj do ulubionych
Czwartek, 18 kwietnia 2024 roku, Imieniny: Alicja, Bogus³awa
Nasz Przewodnik
Strona główna » KÄ…cik poezji » Recenzje wierszy
Menu
 
Recenzje wierszy:
Wojna
Wyspa przeznaczenia
Dobry Człowiek małej wiary
Tajemnica Boga
Przełomka nad Hańczą
Matnia XXI wieku i Bez sensu...bez istnienia...
Kilka slów o sztuce, krytyce i duchu wolnosci
Wizja czlowieka XXI wieku
 
KÄ…cik Poezji
 

Kilka s³ów o sztuce, krytyce i duchu wolno¶ci

"Spór bez rozstrzygniêcia jak cz³owiek w naturze dobra i z³a " to odwieczny spór o sztukê i jej istotê. Czym jest, czy jest nam potrzebna do ¿ycia? Niezbêdny czynnik ludzkiej egzystencji czy co¶ bez czego mo¿na siê obyæ? Dualizm ¶wiata, nieustanne ¶cieranie siê pierwiastków dobra i z³a we wszech¶wiecie, , przeciwstawne si³y kosmiczne. Doktryny dualistyczne wi±¿± materiê z pierwiastkiem z³ym, za¶ element duchowy z dobrym. Sztuka jest po³±czeniem materii i duchowo¶ci- wiêc niedoskona³o¶æ z doskona³o¶ci±? Nie da siê jej zdefiniowaæ, otoczyæ granicami, w ka¿dej chwili mo¿e pojawiæ siê dzie³o, które nie mie¶ci siê w ciasnych ramach, przekracza utarte konwencje. Takich dzie³ jest wiele, o¶mielam siê nawet stwierdziæ, ze nie potrzeba nam szufladkowania, przypisywania twórczo¶ci danego autora do okre¶lonego stylu. Dzie³o powinno byæ rozpatrywane osobno, a jego artyzm nie oceniany w skali dobra i z³a, ale poprzez emocje jakie jest w stanie wywo³aæ u odbiorcy.

Sztukê wi±¿emy z pojêciem twórczo¶ci, oryginalno¶ci, indywidualizmu i nowatorstwa, piêkno nie jest ju¿ warto¶ci± wyró¿niaj±c±. W XVIII wieku francuski filozof o¶wieceniowy Charles Batteux wprowadzi³ termin sztuki piêkne zaliczaj±c do nich malarstwo, rze¼bê, architekturê, muzykê, wymowê, poezjê, taniec i teatr, dzi¶ nie jeste¶my w stanie podaæ cech koniecznych i wystarczaj±cych do uznania dzie³a za sztukê.. Powsta³o nawet stwierdzenie, ¿e sztuk± jest to, co siê za sztukê uwa¿a, wa¿na jest intencja autora i odbiorcy, chocia¿by jednego, który uzna, ¿e dzie³o sta³o siê dla niego ¼ród³em duchowego prze¿ycia i co¶ zmieni³o w jego sercu.

" Serce jako dobre my¶lenie jest plonem cz³owieka ", ludzie zbyt czêsto o tym zapominaj±. Pod±¿anie za g³osem serca w naszych oczach zarezerwowane jest dla artystów, romantyków i zakochanych.. Ka¿dego dnia kalkulujemy, rozwa¿amy, poddajemy analizie, gubimy siê w g±szczu wa¿nych spraw. Równie¿ na sztukê patrzymy z du¿± doz± rozs±dku, oceniamy wg utartych kryteriów, kanonów piêkna, dobra i z³a, wy³±czamy nasz± emocjonalno¶æ, która jako jedyna pozwala odkryæ istotê prawdziwej sztuki.

Krytyka jest dzia³alno¶ci± intelektualn± polegaj±ca na dyskusji, ocenianiu i interpretacji dzie³a, jest wyrazem przekonañ ideowo- artystycznych, analiz± dobrych i z³ych stron z punktu widzenia okre¶lonych warto¶ci. " Niekiedy mo¿na mieæ wra¿enie, ¿e to s³owo ma wyd¼wiêk negatywny, bo mo¿emy mieæ do czynienia z krytyk± nieuzasadnion±, a nawet z³o¶liw± (.). Jednak bez twórczej polemiki nie sposób zrozumieæ niekiedy wielkiej g³êbi dzie³ twórców " twierdzi Witold Zembrowski. Krytyka towarzyszy zjawiskom sztuki na zasadzie wspó³uczestnictwa. " Artysta tworzy wolno¶æ " i pragnie, aby odbiorca t± wolno¶æ poczu³.

Problemem naszych czasów jest bezkrytyczne pod±¿anie za autorytetami- krytykami, politykami, mediami. Zdarza siê czêsto, ¿e za w³asn± przejmujemy opiniê innej osoby i ulegamy jej bezkrytycznie. Ga¶nie emocjonalna indywidualno¶æ, pod±¿amy nie swoim tokiem my¶li. " Czas po¿era ¶wiat ", czas, który narzuca nam zbyt szybkie tempo naszego ¿ycia. Prawdziwa kultura istnieje niejako poza wszystkim, poza cz³owiekiem, który nie potrafi albo nie chce otworzyæ swojego serca na prze¿ycie zwi±zane ze sztuk±

bo ta choæ zabita
potrafi zmartwychwstaæ
i usi±¶æ z nami
do wieczerzy.
 

Zabita przez bezwzglêdny czas, który nie pozwala nam zatrzymaæ siê na chwilê i poczuæ prawdê ¿ycia.

S³ynny " z³oty róg" z "Wesela" Wyspiañskiego to symbol walki, znak czynu, który ma poruszyæ spo³eczeñstwo. To tak¿e utracona szansa, jak pamiêtamy "z³oty róg" zosta³ zgubiony. Czy podobnie jak bohaterowie "Wesela" bêdziemy nadal pogr±¿aæ siê w bezczynno¶ci, zniewoleniu i niemocy? W tek¶cie "Krytyka" odnajdziemy mocno postawiony postulat walki z manipulacj± i pseudodemokracj±. " Trzeba powiedzieæ krytycznie lub samokrytycznie, ¿e tak dalej byæ nie mo¿e, bo przecie¿ nie musi, je¿eli nikt nikomu nie odebra³ wolnego wyboru" . Politycy powinni zrezygnowaæ z autokracji na rzecz demokracji. Jednostka powinna byæ obdarzona wolno¶ci±, nie pozorn±, ale prawdziw±. Poeta ukazuje oblicze fa³szywej demokracji:

Bêd± nas chwaliæ
za swoje przychody
bêd± przeszkadzaæ
w m±drym dzia³aniu
zmienne granice
na cnoty ja³owe
og³osz± na ¶wiecie

Pisarze zwracaj± uwagê na zak³amanie i zniewolenie. Rzeczywisty obraz zostaje zniekszta³cony przez polityków, którym zale¿y jedynie na poparciu t³umów. Prawdziwe oblicze ¶wiata zosta³o zapomniane. Zbyt czêsto ulegamy wp³ywom, zbyt rzadko mamy odwagê na sprzeciw, niekiedy nawet nie zauwa¿amy, ¿e zostali¶my z³apani w sid³a manipulacji. " Nie wystarczy, aby jeden co¶ wiedzia³, albo w cos wierzy³, bo gdy ci±gle mówimy,¿ze najlepsza jest demokracja, to musi rozumieæ to wiêkszo¶æ, a krytyka jest od tego, aby bada³a, czy ta wiêkszo¶æ jeszcze w to wierzy, czy dalej ulega manipulacji ."

Poeta wierzy, ¿e w³a¶ciwy porz±dek ¶wiata powróci " kiedy ostatni wódz upadnie ". ¦wiat który uleg³ zapomnieniu to: prawda, brak manipulacji i zak³amania, czy wolno¶æ. Kim jest wiêc " ostatni wódz "? Mo¿e alegori± fa³szu, ob³udy, która otêpia ludzko¶æ. Czy bêdziemy w stanie uwierzyæ w si³ê poezji i odnale¼æ zagubiony "z³oty róg" ? Miejmy nadziejê, ¿e tak..

 

Wioleta Jêdruszuk

 



drukuj drukuj powrót powrót   do góry do góry 
© 2003 - 2024 R.T.G. Sp. z o.o.   Firma Oferta Katalog firmKÄ…cik Kulturalno -Turystyczny KÄ…cik poezji Polecamy Kontakt